Koncepcja badawcza według Jana Lutyńskiego

Koncepcja badawcza – jest to ogół ustaleń dotyczących celu, głównych faz i aspektów procesu badawczego z wykorzystaniem wyników włącznie. Ustalenia te mają postać twierdzeń, dyrektyw lub pytań, zależnie od tego, jakiej fazy czy aspektu badań dotyczą. Koncepcja zawiera decyzje dotyczące poszczególnych zadań badawczych, a ustalenia powinny tworzyć całość.
Koncepcja jest główną częścią projektu badań, a pełny projekt musi ponadto zawierać: propozycje dotyczące spraw organizacyjnych, harmonogramu prac, rozwiązania kwestii finansowych.


Składniki koncepcji badań

1.    PROBLEMATYKA BADAŃ
¥  Jakie problemy odnoszące się do społecznej rzeczywistości badacz chce rozstrzygnąć i dlaczego?
¥  Jaki jest ich układ i hierarchia?
¥  Czy badacz może sformułować próbne rozwiązania tych problemów = postawić hipotezy, które chce zweryfikować?
¥  Jaki jest stosunek problemów i ich rozwiązań do teorii, wyników innych badań, działań realizujących cele praktyczne, do ocen społecznych zjawisk i stanowisk w tym zakresie?
¥  Jakie jest uzasadnienie podjęcia danej problematyki?

2.     APARAT POJĘCIOWY
¥  W jakim języku wyrażone są problemy badań?
¥  Jak można sprecyzować terminy tego języka, jaki jest ich stosunek do języka teorii, jak je odnieść do doświadczenia?
¥  Jaki jest związek precyzacji terminów z uszczegółowieniem problemów i hipotez badawczych?

3.    PRZEDMIOT BADAŃ
¥  Jakie konkretne zjawiska, dostępne doświadczeniu, w jakim społecznym obiekcie lub obiektach (zbiorowościach, systemach, procesach), w jakich granicach czasowo - przestrzennych będzie się bada?
¥  Co będzie badane bezpośrednio, na co z określonym lub dużym prawdopodobieństwem można rozszerzyć wnioski, w odniesieniu do czego można sformułować słabo uzasadnione przypuszczenia?

4.    PODSTAWA ŹRÓDŁOWA
i techniki otrzymywania materiałów
¥  Jaka będzie podstawa źródłowa wniosków odnoszących się do bezpośredniego przedmiotu badań?
¥  Jaki jest stosunek źródeł do badanych zjawisk, jaka jest ich wartość poznawcza?
¥  Za pomocą jakich sposobów i technik badacz wywoła źródła i otrzyma materiały lub dotrze do źródeł nie wywołanych?

5.    INNE TECHNIKI badań
¥  Za pomocą jakich sposobów badacz wybierze źródła lub ich grupy?
¥  Jak oceni i opracuje zebrane materiały i zawarte w nich informacje?
¥  Jak będzie ostateczna operacjonalizacja problemów badań i występujących w nich pojęć?

6.    METODA BADAŃ, JEJ UZASADNIENIE I OCENA WNIOSKÓW
¥  Jaki jest układ proponowanych sposób i technik badań?
¥  Czy tworzą one zwartą całość, a więc określoną metodę badań?
¥  Jakie jest uzasadnienie jej zastosowania?
¥  Czy jest dostosowana do badanych zjawisk i problematyki?
¥  Jaki będzie stopień uzasadnienia wniosków?
¥  Jakie układy zjawisk uzasadniają wnioski, weryfikują hipotezy?

7.    SPOSÓB PREZENTACJI WNIOSKÓW I ICH ROLA
¥  Czemu i jak będą służyć wnioski z badań?
¥  Jaką formę przybierze publikacja lub inny sposób rozpowszechnienia wyników?


Źródło: Jan Lutyński (1994) Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź, s. 77-109.

Komentarze

Popularne posty